Kernkwaliteit: creativiteit en originaliteit

Van een startbekwaam journalist mag je verwachten dat hij niet uitsluitend de bekende wegen weet te bewandelen, maar voldoende creatief is in het bedenken van onderwerpen of invalshoeken. Een goede, creatieve, journalist ziet onderwerpen waar anderen ze niet zien, is zich bewust van de vele manieren waarop je een onderwerp aan zou kunnen pakken en kiest daaruit die insteek die tot een verrassend, origineel verhaal leidt, een verhaal dat zich onderscheidt van andere vergelijkbare verhalen in andere media.

Uitleg:
Deze kernkwaliteit wordt aangetoond door mijn twee achtergrondverhalen, die geheel toevallig allebei over whisk(e)y gaan. Buiten mijn bronnen en mijn veldwerk heb ik niemand ontmoet die wist van het bestaan van Nederlandse whisky en iedereen reageert hetzelfde: “wauw, ook hier in Nederland?! Dat wist ik niet, wat leuk zeg! Hoe zit dat dan?” Diezelfde reactie kwam ook van mijn feedbackdocent Bea Nobbe. Ze vertelde dat ze genoeg over whisky gelezen had, maar nooit over Nederlandse whisky en zelfs niet van het bestaan wist. Ze was dus positief verrast door mijn originele insteek.

Hetzelfde geldt voor de whiskey van Washington (hier met een e omdat het om Amerikaanse roggewhiskey gaat. Ierse en Amerikaanse whiskey is met e. Schotse, Canadese en vrijwel elke andere whisky (waaronder Nederlandse) is zonder e). Het is een echt funfact waar mensen in Nederland weinig bekend mee zijn. Ik sprak de bekende americanoloog Maarten van Rossem kort over het onderwerp en zelfs hij wist niet van de zakelijke uitspattingen van Washington. Ook de hoofdredacteur van IsGeschiedenis was nauwelijks bekend hiermee.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *